در معماری ساختمان و بنا با کاربری های مختلف، تجاری، اداری، مسکونی، و… نمای ساختمان از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا نمای ساختمان به خصوص نمای ساختمان تجاری یک هویت بصری برای بنا می باشد و اولین راه ارتباطی ساختمان با مخاطب خود است. با توجه به همین نکته مواردی را که باید در نماسازی ساختمان تجاری رعایت کرد را در قسمت زیر برای شما بیان کرده ایم:
یکی از مهمترین موضوعاتی که با سروکار داریم سطح مالی کارفرما و توان مالی او برای راه اندازی این پروژه است که یک مهندس معمار قبل از طراحی می بایست به آن توجه کند. مثلا فرض کنید شما زیبا ترین و اصولی ترین نمای ساختمان را بدون در نظر گرفتن بودجه کارفرما برای اجرا طراحی کرده اید، آیا پروژه شما با توان مالی کارفرما رنگ و بوی اجرایی می گیرد؟! قطعا پاسخ به این سوال منفی است .
یکی از زشتی هایی که در معماری بسیاری از شهر های ایران شاهد هستیم بحث عدم توجه به بافت منطقه در طراحی نمای ساختمان ها میباشد. در بسیاری از موارد شاهد همسایگی یک ساختمان آجری یا کلنگی در کنار یک ساختمان سنگی و… هستیم که هیچ گونه همگونی و وجه تشابهی با یکدیگر ندارند. یکی از شهرهای موفق در زمینه توجه به بافت منطقه در ایران شهر کاشان است که از آجر نما بیشتر در طراحی نمای ساختمان استفاده می کنند.
طراحی نورپردازی مناسب در شب برای ساختمان های تجاری و خدماتی به مراتب از اهمیت بالاتری به نسبت نمای ساختمان های مسکونی برخوردار است. به عنوان مثال در طراحی نمای هتل بحث توجه به نورپردازی از اهمیت بالاتری به نسبت یک آپارتمان مسکونی دارد، چرا که بحث ارائه خدمات در تمام ساعت برای یک هتل وجود دارد و یکی از نکات مهم در نورپردازی عدم استفاده از نورپردازی های غیر متعارف است. باید توجه داشته باشیم که طراحی نوپردازی نباید موجب خیرگی چشم و حواس پرتی عابرین شود .
قبل از طراحی نمای ساختمان حتما از کاربری ساختمان اطلاع پیدا کنید چون بسیار مهم است که ساختمان تجاری ، اداری و یا مسکونی است. اگر کاربری مسکونی دارد ریز فضاهای مختلف در چه چیدمانی طراحی شده اند یا به طور کلی نمای ساختمان به نحوی طراحی شود که با یک نگاه کاربری آن ساختمان حدس زده شود. هنگامی که کاربری را در طراحی در نظر بگیرید قطعا استفاده از متریال نیز دست خوش تغییر پیدا می کند .
نمای یک ساختمان پوسته بصری یک ساختمان است و ماندگاری و طول عمر آن بسیار مهم است. بسیاری از ساختمان ها را دیده ایم که اسکلت قابل قبول و خوبی داشته اند اما در اجرای نما از مصالح درجه ۳ و پایین تر، فقط به خاطر کم کردن هزینه استفاده کرده اند. این ساختمان ها در آینده در بحث فروش نیز دچار مشکلات عدیده ای میشوند. چراکه بسیاری از خریداران کیفیت یک ساختمان را بر اساس پوسته آن ساختمان می سنجند و عدم استفاده از مصالح مرغوب در نما را نشانه بی کیفیتی کل ساختمان می دانند. پیشنهاد ما استفاده از مصالح با کیفیت در طراحی نمای ساختمان و اجرای صحیح آن است.
نمای آجری یکی از نماهای پرکاربرد در کشور ما میباشد که از آن میتوان در اکثر ساختمان ها اعم از:تجاری،مسکونی و… استفاده نمود و همچنین میتوان نمای آجری را به آسانی با نماهای دیگر ترکیب نمود و یک نمای خاص ایجاد کرد.
چرا استفاده از آجر در ایران برای پیمانکار نما بسیار رایج است؟
قیمت نمای آجری با توجه به پارامتر های مختلفی از جمله نوع آجر ( رنگ، ابعاد، نسوز بودن و…)، روش اجرا، اجرت اجرا، مصالح مورد نیاز و… مشخص می شود. قیمت آجرهای نما با توجه به نوع آن از حدود متری ۴۰ هزار تومن شروع و تا متری حدود ۱۲۰ هزار تومن در بازار موجود است.
هدف اکثر طراحان برای استفاده از فلز در نمای ساختمانهای تجاری ،لوکس کردن ساختمان است. صفحات فلزی مصرفی در این نوع نما عمدتاً از جنس فولاد، آهن و آلومینیوم میباشد و در برابر عوامل طبیعی و محیطی از مقاومت بالایی برخوردار میباشند.
اجرای نمای فلزی شامل طراحی و پیاده سازی نماهای ساختمانی با الگوی خاص بر روی ورق آهن است. در نمای فلزی معمولا از ورق آهن با ضخامت حداقل ۲ میلیمتر استفاده می شود. مزیت اصلی آهن در اجرای نمای فلزی قابلیت اجرای آن به شکل یک پارچه است.
شیشه یکی از مدرن ترین متریال ها است که در اجرای نماهای تجاری به علت زیبایی و شکوهی که دارد بسیار پر مصرف میباشد. از شیشه ها میتوان به روش های مختلف در نماهای مدرن استفاده نمود.گاهی شیشه در چارچوبهایی مشخص شده در نما استفاده میشود و گاهی همدارای چهارچوبهای مجزا برای خود هستند که به این نوع نمای شیشه ای، کرتین وال گفته میشود.
نمای کرتین وال یک محصورکننده در جهت قائم ساختمان است که هیچ نوع باری را غیر از وزن خودش و فشارهای محیطی تحمل نمی کند. این نمای شیشه ای برای کمک به اسکلت و سازه ی ساختمان در تحمل بارهای وارده طراحی نشدند و هیچ دخالتی در انتقال بارهای مرده و زنده به شالوده ی ساختمان را ندارند.
عایق صوتی
عایق در برابر اشعه ی ماورا بنفش
بهره وری از انرژی خورشید
تنوع در رنگ
کاهش هزینه
بار مرده ی کم
سیستم های کرتین وال با توجه به نوع آن ها (استیک و یونیتایز) وبا توجه به داخلی و یا خارجی بودن پروفیل ها و اکسسوری ها قیمت های متفاوتی دارند که قیمت سیستم های کرتین وال استیک معمولا کمتر از سیستم های یونیتایز است و سیستم های یونیتایز با سرعت بالایی که به اجرای نما می دهند صرفه جویی زیادی را در زمان اتمام پروژه و کاهش هزینه های جانبی پروژه ایجاد می نمایند . این قیمت ها در بالاترین سطح خود تا متر مربعی دومیلیون تومان در مترمربع هم بر آورد شده اند .
کامپوزیتها یکی از پرکاربرد ترین مصالحی هستند که اغلب پیمانکار نما در ساختمان های تجاری از آن استفاده می کنند. از مزایای نمای کامپوزیت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
اجرای آسان
هزینه پایین
وزن پایین
مقاومت بالا
تنوع بالا در طرح و رنگ
پیمانکار نما برای اجرای نمای کامپوزیت به ورق کامپوزیت نیاز دراد که ورق های کامپوزیت معمولی از متری ۸۰ هزار تومان تا متری ۳۵۰ هزار تومان در بازار موجود میباشند.
میانگین تمامی هزینه های نصب، اجرا و متریال برای نصب نمای کامپوزیتی از متری ۱۷۰هزارتومان به بالا میباشد.
بتنها جزء مصالحی هستند که کاربرد زیادی دراجراهای نماهای مدرن و مینیمال دارند. بتن هماهنگی بالایی با مصالحی مانند: آهن، شیشه و چوب دارند و به راحتی با این مصالح ترکیب میشوند.
مقاومت فشاری بالا از مهمترین ویژگی های نمای بتنی است همچنین از سایر مزیتهای این نما میتوان به صرفه جویی در هزینههای اجرای نما و سرعت اجرای بالا اشاره کرد.
همچنین پیمانکار نما برای افزایش مقاومت کششی نمای بتنی از الیاف شیشه کمک گرفته اند و متریال جدیدی به نام جی اف ار سی تولید کرده اند که از از آن به تازگی در نماسازی ساختمان های تجاری و مسکونی بسیار استفاده میشود.
به طور کلی تمامی متریال های نام برده شده در این مطلب از بهترین متریال ها برای نماسازی ساختمان های تجاری میباشد.اما نماهای شیشه ای برای ساختمان های تجاری بزرگ و نمای کامپوزیت برای ساختمان های تجاری کوچک تر بسیار پر مصرف میباشند.
کامپوزیت متریالی است که هم از نظر قیمت متریال و هم از نظر نصب قیمت مناسب تری نسبت به سایر متریال ها دارد و سایر متریال معرفی شده تقریبا از نظر قیمت مشابه هستند.